Předškolák

Zápis do školy – jak pomoci předškolákovi s čísly?

Zápis do školy – jak pomoci předškolákovi s čísly?

V rámci předškolního vzdělávání se zaměřte zejména na zrakové a sluchové vnímání, orientaci v prostoru a čase, pohyb a jemnou a hrubou motoriku. Rozvoj v těchto oblastech významně ovlivňuje chápání a osvojení předmatematických a matematických dovedností. Dítě je pak schopné vnímat a porovnávat různá množství nebo délky, třídit nebo kombinovat množiny a také si upevnit geometrické představy. Zásobte se pracovními listy, dětskými časopisy a sešity. Hodit se budou i různé hry, čisté bílé a barevné papíry, nůžky, lepidlo, pastelky a modelína. Zdánlivě nesouvisející aktivity totiž nenápadně, ale velmi účinně rozvíjejí schopnosti potřebné k pochopení čísel.

 Uspořádání

Na začátek použijte pracovní listy, které procvičují uspořádání prvků podle velikosti i podle dalších kritérií – třeba podle množství, délky, výšky, šířky apod. Kombinujte úkol i s rozpoznáváním geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník a obdélník). Přidejte tvarování z modelíny a lepení obrázku z geometrických výstřižků na papír.

 Za nás můžeme doporučit soubor karet s mazací fixou, které jsou zaměřené na děti předškolního věku.

m6244981a9dc96-cisla-pro-predskolaky

Porozumění výroku

Pro správné pochopení zadání je důležité soustředění a paměť. Zahrajte si hru na tichou poštu nebo na ozvěnu, čtěte pohádky před spaním. Napište popletený dopis nebo namalujte obrázek plný nesmyslů a hned uvidíte, jakou má dítě tendenci výrazy a obrázky rovnou opravovat.

 

Přiřazování, spojování, třídění

Přiřazování a spojování tvarů, barev a velikostí procvičujte hraním pexesa, domina nebo různými pracovními listy. Přiřazujte i konkrétní čísla s počtem prvků – budou stačit jednoduché číselné kartičky a předměty nebo suché potraviny, které máte doma. Rozdělte na hromádku třeba cizrnu, hrách, rajčata, kolečka okurek i něco sladkého za odměnu. Také třídění podle různých kritérií bude pro dítě zábava, když mu předložíte třeba hezké obrázky zvířátek, která žijí ve vodě a na souši, nebo na farmě a v lese.

 Tady můžeme doporučit obří domino, které má z jedné strany zvířátka a z druhé strany počty

q6244995c40b64-domino-cisla

Chápání celku

Aby dítě správně chápalo celek a jeho rozdělování, skládejte puzzle, čínské tangramy, lego a všechny možné stavebnice. Na trhu je jich spousta, bonusem můžou být magnetické stavebnice a také kuličkodráhy, sestavené tak, aby kulička opravdu dojela do cíle. Lego, kostky i tangram nechte dítě skládat buď ve volné hře, nebo mu předložte šablony. Využijte i naši chytrou omalovánku, kde má každé číslo svou barvu a dítěti teprve po správném vybarvení odhalí obrázek opičky.

Pro předškoláky máme velký výběr puzzle.

 j62449a107051b-puzzle-farma

Labyrint

Labyrinty mívají velký úspěch. Je sice snadné v nich udělat chybu, ale právě ta dítěti ukáže novou cestu. Vysvětlete mu, že není potřeba spěchat, ale naopak s chybou pracovat, soustředit se a mít trpělivost. Upozorněte ho také na to, aby vedlo čáru co nejplynuleji. Grafomotorické dovednosti jsou důležité jak pro psaní a počítání, tak pro čtení. A o tom zase v příštím článku.

Jak vybrat pro prvňáčka základní školu

Jak vybrat pro prvňáčka základní školu

Vybrat základní školu pro vašeho malého prvňáčka může být důležité a celkově se to ještě velmi podceňuje. Máte-li to štěstí, že si můžete základní školu vybrat, máte štěstí. A můžete si vybrat.
Stranou chvíli necháme maminky, které umisťují děti do Waldorské a Montessori školy a mají pro to ty správné důvody. Své místo mají i děti, které jsou vyučovány soukromou výukou nebo v domácím vzdělávání.

Co si budeme povídat, čas od času si možná každá maminka povzdechne, že něco takového by bylo pro její dítě vhodné… Ale, je tu „obyčejná základka“. Co s tím, jak si ji alespoň v duchu ohodnotit?
A pokud někde není dokonalá, na co se připravit, případně jak nedostatky kompenzovat? Co by ale v každém případě nemělo uniknout pozornosti a uvědomění i ve chvíli, kdy dítě jde do spádové školy nebo školy předem vybrané, protože jinou možnost nemá.

Tip: Podívejte se na náš článek, co má umět dítě k zápisu do školy

POVĚST ŠKOLY

Záměrně tímto začínáme, protože škola může mít překrásné internetové stránky a prezentaci, ale stačí jeden nebo několik zakomplexovaných pedagogů nebo nedobré vztahy zaměstnanců a ředitele a je na malér pro děti zaděláno. A to se nedozvíte nikde jinde, než od lidí, jejichž děti již tuto základní školu navštěvují. Můžeme se buď obrnit, být připraveni, nebo jít o dům dál, jsou-li problémy závažnější.

Důležité otázky?

  • Jak probíhá známkování a hodnocení, podpora dětí, kterým nevyhovuje klasický styl výuky, je tu možnost doučování?
  • Podporuje se výuka, snaha, nebo se trestá zapomínání?
  • Jak škola přistupuje k šikaně? Vyskytuje se tam, řeší ji, nebo ji zametá pod koberec?
  • Jak je na tom s inkluzí, asistenty?
  • Účastní se děti soutěží? Všechny děti, nebo jen vyvolené?

Tip: Super pexeso pro malé školáky

s602eafbd29d26-impossible-pexeso


SPOLUŽÁCI

Bude mít dítě čas rozvíjet se spolužáky vztahy i mimo školu? Je škola blízko, daleko, mají společné koníčky, kroužky?


JAK SE STAVÍ K DĚTEM SE SPECIÁLNÍMI POTŘEBAMI

To poznáte nejen osobním kontaktem, dotazem, ale i viz bod 1., a mluvíme tu jak o dětem mimořádně nadaných, tak těch, které potřebují individuální vedení. Bude-li toto zanedbáno, je pak na rodičích, aby vše vykompenzovaly zvláštními kroužky, doučováním a vlastní iniciativou.

KVALITA UČITELŮ

Rodiče se prvotně o toto příliš nezajímají, ale je dobré si zjistit, jak se pedagogové dále vzdělávají, jaké absolvují kurzy a jakým směrem vedou výuku, zda-li vůbec nově nabyté dovednosti mohou při klasické výuce uplatnit.


VYBAVENOST ŠKOLY

Technická a moderní vybavenost školy se může zdát důležitá. A také je, notně usnadňuje výuku. Jsou zde žákovské knížky, Bakaláři, nebo něco jiného? Technické vybavení ale nenahradí nepříjemné nebo nekvalitní učitele či jinak nevhodné prostředí.

Obecně se dá říci, že kvalitní škola do velké míry z vašeho dítěte vytáhne maximum. Méně kvalitní pak umí zadupat veškeré talenty a zadělat na mindráky. První a druhá třída ještě bývá celkem v pořádku, ale pokud se budete ptát na reference, vezměte v potaz ročníky vyšší, případně druhý stupeň, na kterém se kvalita školy již nekompromisně ukazuje.

Otestovali jsme vzdělávací hru pro předškoláky od Djeco - Topologix

Otestovali jsme vzdělávací hru pro předškoláky od Djeco - Topologix

Společenské hry jsou teď u nás doma hračkou číslo jedna. Eliška se už v září těší do školy, proto se snažím vybírat takové, které ji pomůžou lépe se na školu připravit. Logická hra Topologix se Djecu skutečně povedla. Hravou a nenásilnou formou se děti naučí význam a používání předložek - nad, pod, za aj.. Hra je určena pro děti od 4 do 6 let. Eliška bude v dubnu 6 let a hru zvládá s přehledem, Péťovi budou v březnu 4 roky a ze začátku nemohl moc pochopit, že musí logicky spojit tři věci najednou.

z589f406587749-topologix-djeco-hra-mala

Např. Myška na mochomůrce - musí vzít žetonek myšky a zasadit ho do mřížky tak, že po levé straně bude mochomůrka a na horní straně mřížky symbol nad.

V balení je dřevěná deska, 5 dřevěných žetonků s obrázky zvířátek a 20 krásně ilustrovaných karet se zadáním. Úkolem je tedy správně umístit do mřížky všech pět žetonků, podle toho, kde se jednotlivá zvířátka nachází. To jestli jste je zasadily správně zjistíte otočením karty se zadáním, kde je obrázek s řešením.

2589f4064412dd-topologix-djeco-hra14-mala

V podobné formě má Djeco ještě podobnou hru a to Coloformix, který je zase zaměřený na tvary a barvy. Ten Vám ale ukážu v samostatném článku zaměřeném na barvy. Ty totiž Péťovi dělají velký problém Asi jsou kluci prostě nějak pomalejší, ale Eliška uměla všechny barvy velmi brzy a to i anglicky. Péťa je moc šikovný, dokáže hrát i některé společenské hry vhodné už pro předškoláky, ale jakmile jsem zabrousila na barvy byla to prostě katastrofa. Jak jsem ho nakonec všechny naučila Vám povím v dalším článku.

d589f405f452ab-topologix-djeco-hra10-mala

Djeco nikdy nezklame krásnými ilustracemi a pěkným zpracováním, ani tato hra není vyjímkou. Jediné co bych možná trochu vytkla jsou dřevěné žetonky, musela jsem je jen přejet hadříkem, aby byly úplně hladké.

h589f4050cfd88-topologix-djeco-hra2-mala

Hru Topologix můžete koupit zde.

6589f4053cb81c-topologix-djeco-hra4-mala

f589f4056465ed-topologix-djeco-hra6-mala

DOBRÝ BOX na svačinku je základ! My to víme....

DOBRÝ BOX na svačinku je základ! My to víme....

S novým rokem si mnohé maminky řeknou – „a budu dělat dětem lepší svačiny do školy!“ I my víme, kolik chlebů, ovoce i zeleniny skončí v odpadkovém koši, protože „nebyl čas (nebo motivace) se najíst“. Ó, kdepak, nyní na to vyzrajeme!

u5c3d236360818-ps17-051-1

Většinou jde jen o to zvýšit dětem chuť do jídla!

Dobrou motivací pro děti je krásný box na svačinu, na který je radost se podívat a ještě větší radost je se podívat, co je uvnitř.

Tipy na inovované svačinky vám dáme v některém z dalších článků, ale pojďme se nejprve podívat na to, jaké vlastnosti by měl skvělý a funkční box na svačinu mít. Potřebujeme přece, aby dobře sloužil.

Ze zkušenosti víme, že pokud krabičkou jen jednou něco proteče do tašky, nebo si s ní dítě spojí jen jednou špatný pocit, tak už svačinu z ní nikdy nebude jíst s radostí. Krabička je z psychologického hlediska odsouzena k roli outsidera. Takže všechno musí být dokonalé.

Musí dobře těsnit

Nejde jen o to, aby z krabičky něco nevyteklo, protože do ní většinou dáváme pečivo nebo pevné kusy jídla, ale i o to, aby vůně ze svačiny zůstala tam, kde má být a necestovala po učebnicích. A naopak, aby třeba temperkami z tašky nezačal vonět chleba. Přece jen, uvědomme si, že děti mají svačinu častokrát několik hodin v tašce za pokojové teploty, v létě ještě vyšší. Leckomu na tašku může i svítit sluníčko z okna. Nic příjemného. Dobré těsnění je tedy základem.

TIP: O chlup lepší jsou vždycky krabičky buď s gumovým těsněním, nebo s klipy: Jedna krásná klipová je i u nás. Se slony!

p5c0f8a60bb689-svacinova-krabicka-slon-mandala

Ať je hezká na pohled

Krabička na sváču je prostě šperk. Holčičkám to nemusíte vysvětlovat a kluci to tak mají taky, jen to neumí přiznat. Takže… když to bude přímo sada šperků, neprohloupíte. Sady se hodí také, když máte víc dětí a každé ráno je potřebujete podělit.

TIP: Jednu pro vás máme, krásnou sadu Petit Monkey Melounky.

Nebojte se doplňků

Aneb nebojte se nakoupit i látkové či papírové ubrousky a vylepšit dětem svačinu tak, že pod ní načechráte ubrouskovou peřinku, zabalíte do textilních barevných ubrousků. Pomůže to také fixaci jídla v krabičce, které se tak neotluče. Dbejte na to, aby jídlo bylo vzhledné i po vyndání z krabičky po několika hodinách.

TIP: Když si ubrousek na svačinku ušijete sami, děti budou s radostí vybalovat svačinku od maminky. To je potvrzené, jen se jich zkuste zeptat!

Ta nejsladší a nejlepší svačinka je vždycky od maminky....

Otestovali jsme vzdělávací hru od Djeco - Tyčinky

Otestovali jsme vzdělávací hru od Djeco - Tyčinky

Matematika, prostorové vnímání, logika, tvořivost a skvělá hra i pro dospělé! To je hračka, která se jmenuje Tyčinky a je určena pro předškoláky i malé školáky. Na prázdninové procvičování jako dělané! A nejen to...
Dřevěné hračky patří  mezi nejoblíbenější, protože vynikají dlouhou životností, nerozbitností a jsou tak příjemné do ruky.

A v jednoduchosti je krása, což vám ukáže i tato hra DJECO EDULUDO TYČINKY

r5b83cb4d0157f-edulubo-vzdelavaci-hra-djeco-delky2-kopie

Jak si s nimi hrát? Chytře!

V krabičce najdete 41 dřevěných tyčinek, které mají různé rozměry, jsou rozděleny na dílky malými zářezy, které jsou velmi příjemné na dotek. Se zářezy se počítá – mají vždycky přesnou délku tak, aby se z nich dal vytvořit obrazec.

Je tu také 24 různých předloh obrázků, které jsou rozděleny podle obtížnosti. Čím obtížnější, tím více hvězdiček, ale věřte, že budete postupovat velmi rychle a učenlivě. Do předloh děti skládají tyčinky přesně podle délky do obrazce, takže se cvičí v odhadu, představivosti, předvídavosti, a také v počítání jednotlivých dílků.

S pomocí rodičů si tak můžete hravou formou procvičit jednoduché sčítání a odčítání.

A jinak si buďte jisti, že děti se s touto hrou zabaví i samostatně.

A hlavně – to nejlepší nakonec. Tyčinky můžete vzít a zcela kreativně si s nimi složit své vlastní obrazce nebo skládat i prostorové obrázky. Vždyť je to stavebnice jako každá jiná. Ba dokonce podle fantazie ji můžete zkombinovat i s jinými podobnými stavebnicemi.

Třebaaaa… z ní postavit ohradu pro koníčky?

Jsme už sice daleko od matematiky, ale, proč ne? Možná v tom praktickém a řemeslném využití dřevěných tyčinek najdete ještě větší potěšení.

Jsme na vás zvědaví!

g5b83cb4e8b6d4-edulubo-vzdelavaci-hra-djeco-delky6

c5b83cb4d5c9ff-edulubo-vzdelavaci-hra-djeco-delky3-kopie-2

75b83cb4dc7a35-edulubo-vzdelavaci-hra-djeco-delky4-kopie-2

o5b83cb4e38b85-edulubo-vzdelavaci-hra-djeco-delky5-kopie

Jarní dobrodružství: S lupou (nejen) na mravence

Jarní dobrodružství: S lupou (nejen) na mravence

To zůstává i dospělým, ale děti jsou fascinovány i světem pod tím vším. Světem hmyzu.

A my pro vás máme bezvadný tip, jak si jaro užít ve zcela jiném úhlu pohledu!

Co taková lupa na pozorování hmyzu?!

Je až k neuvěření, jak živý je ten maličký svět hmyzu kolem nás. Ale také rostlin, stromů, kamenů. Jak krásný je mech nebo lišejník, když ho vidíte víc zblízka. Když opticky zvětšíte ten maličký svět na zahrádce, zažijete fascinující dobrodružství.

Ta nejzbytečnější věc na světě….

Lupa je nejzbytečnější věc na světě, tvrdili mi celé dětství rodiče a tu dědovu, kterou měl schovanou v šupleti se zámečkem, jsem nikdy neměla v ruce, protože byla moc cenná. A tolik jsem po ní toužila! Protože jsem chtěla vidět víc zblízka svět v mechu a krásu lišejníků.

A vidíte! „Nezbytečnější věc na světě“ se může stát nejúžasnějším prostředkem pro dobrodružství ze světa hmyzu, ale také při pozorování růstu rostlin, jejich listů, květů a což teprve taková včelka při práci, když pilně opylovává jarní květy!

A jak jsem už řekla, tajným tipem pro takováto pozorování je ŽIVOT V MECHU. Asi tam tedy neobjevíte Křemílka a Vochomůrku, ale množství miniaturního hmyzu ano. Mravenci z nich budou ještě patřit k těm největším.

A na co se ještě při jarním bádání zaměřit?

Žížaly

Jak jsou v jarně prokypřené půdě křehoučké a novoučké! A vidět je, jak se bez problémů zavrtávají do hlíny je minimálně zajímavé, ovšem zcela fascinující je, když se vám podaří žížalu vyndat, dát na trávník a pozorovat ji, jak se s přesností a důsledností velmi rychle umí proplazit trávou a neomylně zamířit do půdy. Kde bere tu sílu se zavrtat i do neprokypřené půdy?

Drátovci, larvy kovaříků

Béžové nohaté larvičky si mnoho lidí plete se stonožkou. Podoba tu je. Drátovci na zahrádce ale nevidíme rádi, protože mohou poškozovat zeleninu, často je najdete zažrané v bramborách na podzim, a na jaře třeba právě v ředkvičkách. Doslova milují mrkev! A zblízka jsou jak aktéři sci-fi filmu!

Škvoři

Tak ten je děsivý už sám o sobě a když se na něj zaměříte s lupou, kdekdo pocítí touhu vzít nohy na ramena. „Stříhavka“ ale zadními kleštičkami neštípe, používá je k přidržování potravy a k rozevírání křídel. Je to málo známé, ale škvor umí létat, i když častěji a raději se pohybuj po nožičkách. V zahradě ho ale vidíme rádi, protože si rád pochutnává na mšicích.

Slunéčka sedmitečná

Další mšicožrouti, na kterých ale lidské oko spočine skutečně s radostí. Není divu. Slunéčka jsou jako vymalovaná a s jarem vylétají ze svých zimovišť. Určitě na některé narazíte, ponejvíce na spodních stranách listů, kde na jaře samičky kladou vajíčka. A krásně barevné larvičky s šedým podkladem se líhnou hned za týden.

Tak co, jste nalákáni? Tak už jen aby stále svítilo sluníčko!

Jak probíhá zápis do prvních tříd?

Jak probíhá zápis do prvních tříd?

Ale přesto se podíváme, co všechno se u zápisu děje, protože ruku na srdce, jaký byl ten váš zápis, to už si určitě nepamatujete.

Tak si možná připomeneme…

Otázky a povídání

S paní učitelkou je třeba si povídat. Bude se na pár věcí ptát, takže je dobré to mít trošku nacvičeno. Vybrali jsme pár otázek, které mohou u zápisu padnout:

Jak se jmenuješ? Kolik je ti let? Jak se jmenuje maminka a tatínek? Kde bydlíš? Znáš adresu? Máš sourozence? Jak se jmenuje a kolik mu je?

TIP: Někdy se stejným způsobem ptají učitelky také na domácí zvířátka a mazlíčky.

Jaké máme roční období? Jaká období ještě existují? Rozdíl mezi dnem a nocí? Vyjmenuj dny v týdnu a jaký den máme zrovna dnes? Jaká je tohle barva? Kde je pravá a kde levá ruka?

Všeobecné znalosti většinou končí opravdu u jmen, adresy a orientace v čase a prostoru.

Učitelky si všímají výslovnosti a hrají si se slovy a čísly

Učitelky si v každém případě všímají výslovnosti, případných logopedických vad, ale to už znáte ze školky. Může si s dítětem hrát se slovy, chtít rozdělit slovo na slabiky nebo určit, jakým písmenkem začíná některé slovo. Umí se dítě podepsat? Tak to zkusíme…

Dítě dostane také papír a úkol nakreslit obrázek, téma může být libovolné, stejně jako předem určené.

Druhou částí může být i hraní si s matematikou, s jednoduchými čísly a počty.

Každá škola to má jiné!

Jak probíhá zápis do školy vám nejlépe přesněji poví učitelky v mateřské škole, pokud školu, do které dítě půjde, dobře znají. Tam probíhá i určitá spolupráce mezi řediteli obou ústavů, aby zápis byl v souladu s tím, co se učí ve školce a naopak. Jinde musíte spoléhat na náhodu. Dokonce jsou i školy, kde se dítě v rámci zápisu prostě jen projde s paní učitelkou po škole a všechno nové si ukáží, zatímco druhá učitelka si popovídá s rodiči. I to je dobrý postup, dítě pak už přesně ví, co čeho v září jde a může se těšit.

Otázky mohou padat ale také docela nezávazné a zábavné na to, jestli má už dítě aktovku, jak se těší do školy, jaké pastelky má rádo a co rádo vyrábí, jaká zvířátka má rádo, a i třeba na to, jakým obědem by mu ve škole udělaly paní kuchařky radost.

Možná se u toho i parádně zasmějete! Tak se vůbec nebojte a těšte se společně s dětmi! 

Připravte děti na zápis pomocí kvalitních vzdělávacích her a hraček hraček pro předškoláky.

Kdy je vhodný odklad školní docházky?

Kdy je vhodný odklad školní docházky?

V první řadě je třeba říci, že vám hodně pomohou učitelky ve školce. Už ony samy poznají, které děti ke školní docházce nedozrály a ještě by jim rok ve školce prospěl. Takže prvotní informaci a posouzení dostanete zcela určitě od nich. Potom vás bude čekat pedagogicko-psychologická poradna, kde se už jenom vše potvrdí a školní odklad je hotov.

Ale chcete-li vědět, podle čeho se školní odklad posuzuje, máme tu pro vás pár informací.

Hravé dítě!

Často to učitelky schovávají pod tento rozpustilý název. Jde o soubor několika drobností, které dávají tušit, že dítě by se ještě neumělo přizpůsobit dlouhému soustředění v první třídě. Malé poruchy pozornosti, nesoustředěnost, neschopnost se vyrovnat s neúspěchem, nebo i neprůbojnost, která se může s dalším rokem výrazně zlepšit, nebo neschopnost moc dobře zapadat do kolektiivu. Dítě, které jde do školy musí už být schopno se chvíli soustředit a umět se vyznat v kolektivu dětí. Pokud mu pozornost lítá sem a tam a ještě si víc chce hrát, nebo soustředěně tvořit, tak by pro něj první třída byla utrpením. A proto není důvod malému dítku neprodloužit dětství ještě o jeden rok.

Špatná výslovnost

Do školy by dítě mělo jít s celkem dobrou výslovností. Tolerují se hlásky „r“, „ř“, případně záleží na posouzení logopeda, nakolik je vada výrazná nebo vhodná k dlouhodobé terapii, (třeba koktavost), ale taková patlavost, nebo dětská mluva, je ještě daná nedokončeným vývojem, což vám jistě vysvětlí logoped ve školce. Takže tady není nutné dítě stresovat školní docházkou, ale hezky ho nechat ještě dozrát.

A ostatní role? I fyzická zdatnost je nutná

Někdy se stává, že odklad je doporučen i dítěti menšího vzrůstu, protože v konkurenci mnohem fyzicky větších spolužáků by se ještě necítilo dobře. Tady to je na zvážení pedagogických pracovníků a rodičů, protože dítě může být třeba velmi dobře vyzrálé mentálně a do školy se těší, a pak je zbytečné ho držet ve školce, kde by se poslední rok nudilo. Je to jeden z méně obvyklých argumentů, které ale vyžadují o to větší pečlivost při posuzování.

Roli hrají i zdravotní potíže, častá nemocnost nebo jiné individuální zdravotní důvody, které způsobí, že dítě by ještě první třídu po fyzické stránce neustálo. Je tu mnoho náročnějších činností, je to zápřah jak pro psychiku, tak i pro fyzickou stránku, takže tady potom může hrát roli i slovo pediatra nebo odborného lékaře, u kterého se dítě pro své zdravotní potíže léčí.

Jak vidíte, není to tak jednoduché a určitě v tomto rozhodování nezůstanete sami. A hlavně,ta nezavázaná tkanička nehraje roli...

Podívejte se velký výběr vzdělávacích hraček pro předškoláky.

Tak všem předškolákům přejeme šťastné první vstoupení na školní zápisovou půdu....

15 dovedností: Co má umět předškolák k zápisu?

15 dovedností: Co má umět předškolák k zápisu?

Dnes to vezmeme ryze prakticky. Co přesně má umět předškolák, než se vydá k zápisu a od září do první třídy? Patnáct dovedností může do jisté míry předvídat školní zralost a zajistit, že se dítě nebude v první třídě ani nudit, ani zbytečně trápit. Jdeme na to! Pamatujte si ale, že všechno se ještě vyvíjí a dítě má stále půl roku na to všechno dohnat.

R a Ř je ještě v toleranci

V předškolním věku už učitelky v mateřské škole i dětští lékaři bazírují na tom, aby dítě nejrůznější řečové vady mělo rozpoznané a na jejich nápravě pracovalo, ale obecně se má za to, že takové to „ráčkování“ je ještě v normě a mnoho logopedů pracuje s těmito dětmi i v rámci první třídy základních škol. Na některých školách mají i školní logopedy, nebo speciální kroužky po vyučování, takže není třeba se obávat…

Soustředění

Co je pro školu velmi důležité, je soustředění. Alespoň chvíli by se dítě mělo umět soustředit na jednu věc i v rušném nebo hlučném prostředí. Jednoduše, umět odfiltrovat „odpadní“ zvuky (ulice, ruch domácnosti) a zabrat se plně do činnosti. Zkuste třeba tuto hru, která procvičí zároveň i bystrost.

Vpravo, vlevo

Kde je vpravo a kde vlevo – tohle je velmi dobré už spolehlivě ovládat. Jistou nesrovnalostí může být také to, když si dítě plete bříška písmen „d“ a „b“, což může naznačovat nějakou z poruch učení, ale v předškolním věku je na diagnózy ještě brzy. Ještě má více než rok na nápravu!

Motorika: Umět nakreslit kruh, čtverec, navlékat korálky

Z jemné motoriky, kterou by dítě mělo ovládat, lze vyjmenovat nakreslení kruhu, čtverce, rovné čáry a vlnovky. Z těch jemnějších prací je fajn, když dítě umí navlékat korálky nebo drobné tvary lepit na papír a pracovat s prostorovou představivostí.

TIP: S jemnou motorikou pomůže i tato hračka

Správný úchop tužky

Na to dbají už učitelky ve školce, ale doma na to taky dohlédněte. Je dobré už mít osvojený správný úchop tužky, nejlépe se učit na trojbokých pastelkách a tužkách, protože odchylky se pak už v první třídě, ne-li déle, jen velmi špatně odstraňují a přeučují.

Dovednosti pohybové!

Aneb, aby nám to na tělocviku šlo! Výskok, skok přes švihadlo, hod, běh… však to znáte. Mrštnost a hbitost se cení.

„Dobrý den, děkuji, prosím, na shledanou“

Základní pravidla slušného chování by měla být už v malíčku. Chápeme stydlivost, ale sem tam je dobré ji překonat a naučit se, že za tato slůvka vám rozhodně nikde nikdo hlavu neutrhne.

Pamatovat si viděné

Pexesa nejlépe rozvíjí tuto schopnost. Něco vidíme, pak se to schová a my si pamatujeme, kde to bylo. Rozvíjení tohoto typu paměti a orientace je tou nejlepší předškolní přípravou.

Pamatovat si slyšené

Stejně tak je dobré, když dítě umí vyprávět něco, co právě slyšelo. Pohádku, informaci. Schopnost pamatovat si a potom interpretovat a vlastními slovy vyprávět slyšené je velmi důležitá pro školní zralost.

Umýt, učesat a obléct!

Tak tohle by mělo dítě zvládat samo: Alespoň to nějaké té svému věku přiměřené míry. Účes nebude dokonalý, boty se možná ještě za chvíli rozvážou, ale samostatné umytí a obsloužení se na wc je samozřejmostí. Hlavně toto jsou dovednosti, které se budou ještě dopilovávat v období od zápisu do prvního září.

Kde bydlím a jak se tam dostanu?

Mít základní povědomí o tom, kde žiju, co je okolo mého bydliště a jakým způsobem se tam dostanu, patří také k důležitým vědomostem. A také, co dělat, když se ztratím, za kým jít, komu zavolat a jak si bezpečně pomoci.

Časová orientace

Děti by už měly v předškolním věku mít i časovou orientaci v pojmech „dnes“, „zítra“, „včera“. A také jak se střídají roční období a čím se každé vyznačuje a v jakém ročním období se zrovna nacházíme, jaké bude následovat apod…Toto skvěle procvičí Magnetická kniha od Janodu

Znát barvy!

Tohle se děti učí celou školku. Znát barvy už asi umíte, takže bez obav můžete ke školnímu zápisu.

Předčíselné představy

Alespoň v hrubých základech by dítě mělo umět počítat alespoň do pěti a umět rozeznávat rozdíly mezi větším a malým množstvím. Víc se s tím trápit nemusíte. Přesněji to už naučí matematika. 

Psaní písmen

S velkou pýchou se děti u zápisu mohou podepsat. Ještě to s písmeny není tak horké, ale znát alespoň některá, a zejména ta, ze kterých se skládá moje jméno – to proč ne, že? Někdy k tomu vedou děti už učitelky v mateřské škole a dá se tu již lehce poznat, kde třeba díky zrcadlovému otáčení písmen, mohou být v budoucnu problémy.

TIP: S písmeny pomůže ABECEDA Vilac PÍSMENKA

Takže se ničeho nebojte a vzhůru k zápisu!