15 dovedností: Co má umět předškolák k zápisu?

Dnes to vezmeme ryze prakticky. Co přesně má umět předškolák, než se vydá k zápisu a od září do první třídy? Patnáct dovedností může do jisté míry předvídat školní zralost a zajistit, že se dítě nebude v první třídě ani nudit, ani zbytečně trápit. Jdeme na to! Pamatujte si ale, že všechno se ještě vyvíjí a dítě má stále půl roku na to všechno dohnat.

R a Ř je ještě v toleranci

V předškolním věku už učitelky v mateřské škole i dětští lékaři bazírují na tom, aby dítě nejrůznější řečové vady mělo rozpoznané a na jejich nápravě pracovalo, ale obecně se má za to, že takové to „ráčkování“ je ještě v normě a mnoho logopedů pracuje s těmito dětmi i v rámci první třídy základních škol. Na některých školách mají i školní logopedy, nebo speciální kroužky po vyučování, takže není třeba se obávat…

Soustředění

Co je pro školu velmi důležité, je soustředění. Alespoň chvíli by se dítě mělo umět soustředit na jednu věc i v rušném nebo hlučném prostředí. Jednoduše, umět odfiltrovat „odpadní“ zvuky (ulice, ruch domácnosti) a zabrat se plně do činnosti. Zkuste třeba tuto hru, která procvičí zároveň i bystrost.

Vpravo, vlevo

Kde je vpravo a kde vlevo – tohle je velmi dobré už spolehlivě ovládat. Jistou nesrovnalostí může být také to, když si dítě plete bříška písmen „d“ a „b“, což může naznačovat nějakou z poruch učení, ale v předškolním věku je na diagnózy ještě brzy. Ještě má více než rok na nápravu!

Motorika: Umět nakreslit kruh, čtverec, navlékat korálky

Z jemné motoriky, kterou by dítě mělo ovládat, lze vyjmenovat nakreslení kruhu, čtverce, rovné čáry a vlnovky. Z těch jemnějších prací je fajn, když dítě umí navlékat korálky nebo drobné tvary lepit na papír a pracovat s prostorovou představivostí.

TIP: S jemnou motorikou pomůže i tato hračka

Správný úchop tužky

Na to dbají už učitelky ve školce, ale doma na to taky dohlédněte. Je dobré už mít osvojený správný úchop tužky, nejlépe se učit na trojbokých pastelkách a tužkách, protože odchylky se pak už v první třídě, ne-li déle, jen velmi špatně odstraňují a přeučují.

Dovednosti pohybové!

Aneb, aby nám to na tělocviku šlo! Výskok, skok přes švihadlo, hod, běh… však to znáte. Mrštnost a hbitost se cení.

„Dobrý den, děkuji, prosím, na shledanou“

Základní pravidla slušného chování by měla být už v malíčku. Chápeme stydlivost, ale sem tam je dobré ji překonat a naučit se, že za tato slůvka vám rozhodně nikde nikdo hlavu neutrhne.

Pamatovat si viděné

Pexesa nejlépe rozvíjí tuto schopnost. Něco vidíme, pak se to schová a my si pamatujeme, kde to bylo. Rozvíjení tohoto typu paměti a orientace je tou nejlepší předškolní přípravou.

Pamatovat si slyšené

Stejně tak je dobré, když dítě umí vyprávět něco, co právě slyšelo. Pohádku, informaci. Schopnost pamatovat si a potom interpretovat a vlastními slovy vyprávět slyšené je velmi důležitá pro školní zralost.

Umýt, učesat a obléct!

Tak tohle by mělo dítě zvládat samo: Alespoň to nějaké té svému věku přiměřené míry. Účes nebude dokonalý, boty se možná ještě za chvíli rozvážou, ale samostatné umytí a obsloužení se na wc je samozřejmostí. Hlavně toto jsou dovednosti, které se budou ještě dopilovávat v období od zápisu do prvního září.

Kde bydlím a jak se tam dostanu?

Mít základní povědomí o tom, kde žiju, co je okolo mého bydliště a jakým způsobem se tam dostanu, patří také k důležitým vědomostem. A také, co dělat, když se ztratím, za kým jít, komu zavolat a jak si bezpečně pomoci.

Časová orientace

Děti by už měly v předškolním věku mít i časovou orientaci v pojmech „dnes“, „zítra“, „včera“. A také jak se střídají roční období a čím se každé vyznačuje a v jakém ročním období se zrovna nacházíme, jaké bude následovat apod…Toto skvěle procvičí Magnetická kniha od Janodu

Znát barvy!

Tohle se děti učí celou školku. Znát barvy už asi umíte, takže bez obav můžete ke školnímu zápisu.

Předčíselné představy

Alespoň v hrubých základech by dítě mělo umět počítat alespoň do pěti a umět rozeznávat rozdíly mezi větším a malým množstvím. Víc se s tím trápit nemusíte. Přesněji to už naučí matematika. 

Psaní písmen

S velkou pýchou se děti u zápisu mohou podepsat. Ještě to s písmeny není tak horké, ale znát alespoň některá, a zejména ta, ze kterých se skládá moje jméno – to proč ne, že? Někdy k tomu vedou děti už učitelky v mateřské škole a dá se tu již lehce poznat, kde třeba díky zrcadlovému otáčení písmen, mohou být v budoucnu problémy.

TIP: S písmeny pomůže ABECEDA Vilac PÍSMENKA

Takže se ničeho nebojte a vzhůru k zápisu!